Project Oostenrijk enorm succes!

Ruim 9 maanden voor getraind en zaterdag 22 juni was het dan eindelijk zover: we gingen op weg naar Oostenrijk! Vol enthousiasme vertrokken we met 3 auto’s naar de Alpen. Ook met wat gezonde spanning, want weinig mensen uit de groep waren ooit eerder in de Alpen geweest. De sfeer zat er in ieder geval vanaf het begin goed in.

De autorit verliep prima en voor we het wisten waren we bij het Alpenhuis van de familie Van den Kommer. Daar kwamen we in een warm nest terecht, waar meneer Van den Kommer senior gastheer was en de dagen erna goed voor ons gezorgd heeft. Elke dag heerlijk ontbijt en avondeten en verblijf in het prachtige huis. In de eerste paar dagen kreeg iedereen de tijd om te wennen aan de omgeving en het mooie landschap. We hebben onder andere de Krimml-watervallen bezocht (de hoogste van Europa) en een stuwmeer, waar we met z’n allen een flinke wandeling omheen hebben gemaakt.

Op dinsdag begon het hoogtepunt van het project: de driedaagse huttentocht, onder leiding van de Nederlandse berggids Matthijs. Hier hadden we zo lang voor getraind, hier keek iedereen al maandenlang naar uit. Het werd uiteindelijk een tocht om nooit meer te vergeten. De eerste dag ontmoetten we Matthijs en liepen we vanaf het Schlegeis-stuwmeer naar de eerste berghut, het Friesenberghaus. Het begon met een steil stuk klimmen, waarbij we meteen kennis maakten met de echte Alpen. Na bijna 5 uur en ruim 700 hoogtemeters bikkelen kwamen we aan bij het Friesenberghaus; een charmante berghut met vriendelijk personeel en een prachtig uitzicht.

De tweede dag van de huttentocht bleek voor de meeste mensen de zwaarste te zijn. Het was ruim 30 graden en de langste dag qua uren wandelen. We begonnen met een lang stuk afdalen, waarbij het zweet al bij iedereen op zijn voorhoofd stond. Eenmaal beneden moesten we weer omhoog bij een naastgelegen berg en ruim 600 hoogtemeters klimmen. Dit was een zwaar stuk, waarbij de temperatuur opliep tot 32 graden en iedereen aan het afzien was. Wat een prachtig moment was het toen iedereen uiteindelijk boven aankwam bij de berghut! Met een welverdiend drankje en apfelstrudel op het terras kon iedereen rustig bijkomen van de zware tocht.

De derde dag begon met een lastig stuk door de sneeuw, waarbij we blij waren dat we wandelstokken mee hadden gekregen van Matthijs. Ook deze dag was voor iedereen weer een flinke uitdaging. We hebben elkaar als groep er doorheen gesleept en kwamen allemaal veilig en wel terug op de plek waar we de tocht twee dagen eerder begonnen waren. Daar zat iedereen moe maar tevreden op het terras en beseften we ons dat het een onvergetelijke tocht is geweest.